piątek, 17 czerwca 2011

NAUCZYCIEL DYPLOMOWANY -ZAWARTOŚĆ TECZKI


TECZKA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
Jakie dokumenty, w jakiej formie i w którym miejscu powinny znaleźć się w teczce.
Do § 8 ust.2 pkt 1, 2 i 3 załączona dokumentacja powinna mieć formę opisu i analizy podejmowanych działań.
Każdy podpunkt § 8 ust.2 pkt 4, powinien być przedstawiony w formie sprawozdań.

PRZYKŁADOWA PROPOZYCJA DOKUMENTACJI W TECZCE
§ 8 ust.2 pkt 1
§ 8 ust.2 pkt 2
§ 8 ust.2 pkt 3
1.Program nauczania przedmiotu, zajęć edukacyjnych, wychowania przedszkolnego, dla zawodu lub profilu kształcenia ogólnozawodowego.

2.Wychowawczy program profilaktyczny, socjalizujący, terapeutyczny.

3.Program zajęć pozalekcyjnych rozwijających zdolności i zainteresowania uczniów (koło zainteresowań).

4.Program zajęć pozalekcyjnych dla uczniów
o specyficznych potrzebach edukacyjnych.

5.Program ewaluacji WSO lub PSO.

6.Program ścieżki edukacyjnej.

7.Program przygotowania uczniów do konkursów i olimpiad przedmiotowych lub ponadprzedmiotowych.

8.Programy (projekty) organizowanych przez nauczyciela konkursów szkolnych, międzyszkolnych (realizowanych na terenie gminy, powiatu, województwa.

9.Program działań związanych z nadaniem szkole imienia, święta szkoły lub uroczystości szkolnej lub środowiskowej.

10.Program autorski dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych.

11.Opracowanie innowacji pedagogicznej
w zakresie przedmiotu, bloku przedmiotów, działań organizacyjnych.

12.Program działań zwiany z diagnozowaniem osiągnięć edukacyjnych uczniów.

13.Program doskonalenia nauczycieli w ramach zespołu przedmiotowego.
1.Programy komputerowe opracowane przez nauczyciela na użytek szkoły.

2.Prowadzenie zajęć edukacyjnych
z wykorzystaniem technologii komputerowej.

3.Materiały przygotowane z wykorzystaniem technologii komputerowej na użytek pracy
z uczniami.

4.Materiały przygotowane z wykorzystaniem technologii komputerowej dla realizacji innych zadań szkoły związanych np. z diagnostyką, profilaktyką, terapią, organizacją i zarządzaniem szkołą.

5.Opracowanie strony internetowej szkoły
















1.Zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystów
i kontraktowych.

2.Zajęcia prowadzone dla nauczycieli w ramach szkoleniowego posiedzenia rady pedagogicznej.

3.Prowadzenie szkolenia rady pedagogicznej, szkoleń i warsztatów w ramach WDN.

4.Publikacje związane z wykonywaną pracą
w czasopiśmie specjalistycznym.

5.Opracowanie i wygłoszenie referatu dla rady pedagogicznej, zespołu przedmiotowego lub innego zespołu nauczycieli (problemowego, zadaniowego) powołanego przez dyrektora szkoły.

6.Opracowanie innych materiałów związanych
z wykonywaną pracą i udostępnianie ich innym nauczycielom (materiały dydaktyczne, testy, poradniki itp.).

7.Działania nauczyciela jako przewodniczącego zespołu nauczycieli lub na rzecz zespołu nauczycieli.

8.Pełnienie obowiązków lidera WDN









§ 8 ust.2 pkt 4 (OPIS I ANALIZA DZIAŁAŃ)
a)
Nauczyciel musi być autorem lub współautorem programu. Program powinien zawierać szczegółowe cele, materiał nauczania, procedury osiągania celów, opis złożonych osiągnięć ucznia i propozycje metod oceny. Program nauczania przedmiotu, zajęć edukacyjnych lub ścieżki edukacyjnej powinien być wpisany do szkolnego zestawu programów nauczania. Program musi być wdrożony! Wskazać efekty wdrożenia.

b)
Zaświadczenie o wpisie na listę egzaminatorów prowadzoną przez OKE lub listę ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych prowadzoną przez MEN lub listę rzeczoznawców prowadzoną przez MEN.
W przypadku egzaminatora sprawdzanie prac uczniowskich w sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym lub maturalnym i wydane przez OKE zaświadczenie.
W przypadku eksperta praca w komisjach kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych i wydane przez organ powołujący komisje zaświadczenie.
W przypadku rzeczoznawcy wydanie opinii i ekspertyz o programach nauczania lub podręcznikach lub środkach dydaktycznych, które mają być dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego.
Powołanie do pełnienia funkcji doradcy metodycznego i przebieg realizowania działań w tym zakresie Spostrzeżenia na temat korzyści wynikających z pełnionych funkcji na rzecz własnego rozwoju i podwyższania jakości pracy.

c)
Realizowanie działań dodatkowych poza ramowym planem nauczania.
Ukończenie różnych form doskonalenia zawodowego i wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w praktyce szkolnej do poszerzania oferty programowej szkoły.
Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych np. koła teatralnego.
Konstruowanie testów z zakresu pomiaru dydaktycznego.

d)
Posiadanie dyplomu lub świadectwa potwierdzającego zaawansowaną znajomość języka obcego.
Wykorzystanie umiejętności np. nauczania w oddziale dwujęzycznym, realizacji projektów edukacyjnych w ramach programu Sokrates - Commenius, organizowanie wymiany młodzieży z zagranicznymi szkołami partnerskimi.

e)
Udział w pracach zespołów powołanych do spraw związanych z oświatą przez ministra, wojewodę, kuratora oświaty, jednostkę samorządu terytorialnego (gminę, powiat, samorząd województwa).
Praca w Wojewódzkiej i Okręgowej Komisji Konkursowej dotyczącej organizacji i przeprowadzania konkursów przedmiotowych.
Praca w komisjach olimpiad przedmiotowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Organizowanie konferencji, imprez szkolnych, środowiskowych, samorządowych.
Sukcesy odniesione przez uczniów nauczyciela w konkursach przedmiotowych i olimpiadach (laureaci i finaliści).
Prowadzenie na terenie szkoły nieodpłatnie dodatkowych zajęć dla uczniów.
Organizowanie akcji na rzecz pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
Organizowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży.
Prowadzenie zespołów uczniowskich typu kabaret, chór szkolny, zespół muzyczny, zespół taneczny, teatrzyk itp.
Redagowanie razem z dziećmi gazetki szkolnej, radiowęzła szkolnego.

f)
Osiągnięcia powinny być potwierdzone nagrodą Kuratora Oświaty lub właściwego Ministra.
Odznaczenia państwowe - Brązowy, Srebrny, Złoty Krzyż Zasługi.
Ordery, odznaczenia resortowe (np.nauczyciel szkół wojskowych, rolniczych), Medal Komisji Edukacji Narodowej.
§ 8 ust.2 pkt 5
Opis i analiza co najmniej dwóch przypadków rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych.

PROPOZYCJA OPISU

1. Identyfikacja problemu.
2. Geneza i dynamika zjawiska.
3. Znaczenie problemu.
4. Prognoza (pozytywna i negatywna).
5. Propozycje rozwiązania.
6. Wdrażanie oddziaływań.
7. Efekty oddziaływań.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz