poniedziałek, 16 września 2013

Domowy jogurt


Oto ulubiony przysmak rodzinny -domowy jogurt -zdrowy i bez tych wszystkich E SKŁADNIKI 1 litr mleka 3,2 % niepasteryzowanego ( w butelce) 1 cukier waniliowy 1 łyżka cukru ( w wersji na słodko) 3 łyżki mleka w proszku 3-4 łyżki jogurtu naturalnego (biorę Danone lub każdy inny co mam pod ręką bez owoców z żywymi szczepami bakterii) Mleko z cukrem i cukrem waniliowym -przegotować w wysokim garnku i ostudzić do temperatury około 25 stopni- nie mam termometru ,ale sprawdzam starą babciną metodą -jak włożę w mleko palec i wytrzymam kilka chwil -to znaczy ,że jest ok. W kubeczku rozmieszać jogurt z mlekiem w proszku . Gdy mleko w garnku jest wychłodzone do temperatury około 25 stopni -zaczynamy :). Do kubeczka z jogurtem wlać około 6 łyżek przegotowanego mleka i dobrze wymieszać.Dopiero wymieszane dodać do przegotowanego mleka i dokładnie szybko wymieszać całość -ja mieszam trzepaczką do jajek.Ciepłą zawartość przelać do wyparzonych słoików i szybko zakręcić .Teraz tylko należy słoiki umieścić "w inkubatorze" - mój domowy inkubator to wiadro wyścielone polarowym kocem :), można też przykryć słoiki kołderką .Czas przechowywania w ciepłym miejscu -to 4 godziny.To tym czasie słoiki wkładam do lodówki ,schładzam i gotowe.Dla dzieci dodaję domowe konfitury czy dżemy i mam słodki jogurt z owocami :). W wersji do mizerii- robię jogurt bez cukru i bez cukru waniliowego. Kolejną porcję jogurtu następnego dnia robię tak samo ,tylko zamiast jogurtu kupnego dodaję już ten mój samorobny w takiej samej ilości. Raz w miesiącu odnawiam kultury bakterii kupując nowy jogurt ze sklepu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz